
De lokale museer arrangerer specielle aktiviteter for at tiltrække børnefamilier i efterårsferien. //Foto: Rune Feldt-Rasmussen, Scanpix
For museer i Viborg betyder efterårsferie flere gæster. Flere af museerne forbereder sig ved at arrangere aktiviteter for børn og deres familier for at tiltrække så mange gæster som muligt.
Af Jakob Munck og Bella Louis-Jensen
Uge 42 er for mange lig med efterårsferie. Børn har fri fra skole, og ofte bliver fritiden brugt til aktiviteter med familien. Det betyder, at der hvert år er flere besøgende på de lokale museer i denne uge. Det er især bedsteforældre og forældre, der tager børnene med på forskellige oplevelser. Et af de lokale museer der udnytter efterårsferien, er Energimuseet i Tange. Souschef Tina De Linde fortæller, at efterårsferien har en stor betydning for museet.
”I efterårsferien sidste år havde vi omkring 4000 gæster, hvilket er omkring en tiendedel af vores årlige besøgende” siger hun.
Lokker med aktiviteter
Tina De Linde håber på at gentage succesen fra sidste år. Energimuseet laver derfor både specielle events, og bruger flere penge på markedsføring for at kunne tiltrække flest mulige gæster.
Brian Wiborg er museumsdirektør for Viborg Museum og kan genkende billedet med flere besøgende hen over efterårsferien. Han er i øjeblikket ansvarlig for biludstillingen ’Årets Bil,’ hvor man også forsøger at udnytte efterårsferien mest muligt.
”Vi bruger lejligheden til at lave nogle ekstra aktiviteter, så der også er noget for børn med bedsteforældre og forældre,” siger han.
Flere gæster i efterårsferien
På Energimuseet har man langt flere gæster i efterårsferien end for eksempel i påskeferien, hvor man kun havde omkring 1700 gæster. Ifølge Tina De Linde findes en stor del af forklaringen i vejret.
”I påskeferien er man som attraktion meget følsom. Det kan være det tidspunkt, hvor foråret kommer første gang, og så er det haven og de hjemlige sysler, der vinder. I efteråret er vi ikke så vejrfølsomme,” siger hun.
Gæster fra nær og fjern
På Energimuseet og de fleste andre lokale museer kommer gæsterne primært fra lokalområdet. Brian Wiborg satser dog på, at Årets Bil vil tiltrække folk fra andre egne.
”Lige præcis med biludstillingen tror jeg godt, at vi vil kunne tiltrække folk fra det meste af Jylland, og jeg tror, at mange af de her bilinteresserede folk vil bruge efterårsferien til at tage deres børn med,” siger han.
På visitviborg.dk kan du finde en oversigt over lokale aktiviteter i efterårsferien.